Regelmatig krijg ik de vraag van klanten wat nou precies het verschil is tussen een persoonlijk profiel op Facebook of een bedrijfspagina.
In dit blog geef ik je een duidelijk en helder overzicht wat de eisen van Facebook zijn.
1. Wie ben je??
Een persoonlijk profiel is bedoeld voor individuele personen en is persoonsgebonden.
Je mag je dus niet als een bekend persoon voordoen. Natuurlijk mag je ook geen idee, project of huisdier vertegenwoordigen. Je bent een individu, een mens en zeker geen dier of abstract element!
Je mag geen symbolen of tekens in je naam verwerken. Dus puur je voor- en achternaam gebruiken zonder toeters of bellen.
Je mag je ook niet voordoen als iemand anders, want dat is ronduit de boel belazeren. Daarnaast ben jij 1 persoon, dus meerdere (privé) accounts hebben is ook niet waarheidsgetrouw, want je bent gewoon één iemand.
Uiteraard mag je geen verzonnen naam, bijnaam, titels (religieus of professioneel) gebruiken.
2. Ten strengste verboden!
Spam of het oneigenlijk lastigvallen van mensen, maar ook suggestief of aanstootgevend taalgebruik zijn ten strengste verboden. Dus niet schelden of bewust iemand zwart maken. Gedraag je volgens de gewone normen en waarden, want vergeet niet dat Facebook een SOCIAAL platform is en niet asociaal!
Op een persoonlijk Facebook profiel mag je volgens de voorwaarden van Facebook geen zakelijke berichten delen. Je loopt eventueel het risico dat je account wordt geblokkeerd en dat wil je echt niet. Je mag natuurlijk wel af en toe een zakelijk bericht posten op je persoonlijke profiel, aangezien je werk een onderdeel is van je leven.
3. Wanneer wel/niet een bedrijfspagina?
Facebook let op de naam die je gebruikt op je privé profiel. Als dat niet uit een voor- en achternaam bestaat of een bedrijfsnaam als toevoeging heeft, kan het zomaar gebeuren dat je geblokkeerd wordt. Om een bedrijfspagina te starten, heb je wel een persoonlijk Facebook profiel nodig. Als je persoonlijke profiel geblokkeerd is, kan je dus ook niet meer bij je bedrijfspagina komen. En dat wil je echt niet.
Een bedrijfspagina is bedoeld voor een bedrijf en organisatie, en heeft specifieke functionaliteiten waarmee je klanten kunt benaderen en je doelen kunt bereiken.
Met een bedrijfspagina kun je advertenties maken of gebruiken om berichten te versterken. In een ander blog zal ik hier dieper op in gaan.
4. Persoon – Profiel, Beheerder – Bedrijf
Wat wordt er bedoeld met al die verschillende termen. Als je het eenmaal weet is het niet zo moeilijk
Een persoonlijke Facebookpagina heet een profiel. Dat is dus je privé pagina waar je je persoonlijke dingen op deelt, die niet specifiek voor je zakenrelatie relevant zijn.
Op een profiel heb je vrienden, want dat is privé. Niet al je zakenrelaties zijn ook meteen vrienden van je in het echte leven, dus ook niet op Facebook.
En op je bedrijfspagina heb je fans en volgers en is te herkennen aan het duimpje met ‘vind ik leuk’.
Een bedrijfspagina kan meerdere beheerders hebben. Sommige bedrijven kiezen ervoor om iemand anders dan jijzelf of meerdere personen aan te stellen als beheerder. Dit heeft als voordeel dat je het werk aan de pagina kan uitbesteden om nieuwe berichten te plaatsen of om het advertentiebeheer aan een ander over te laten.
Een ander voordeel dat men vaak vergeet, is dat mocht je toch geblokkeerd worden op je profiel, dat iemand anders nog wel in je bedrijfspagina kan en de zaak dus niet plat ligt of al je data kwijt zijn.
Het is alleen al om deze reden verstandig om in ieder geval 1 ander iemand aan te stellen als beheerder, die je goed vertrouwd. Al is het maar om een back-up te hebben!
Vergeet niet af en toe te kijken wie er allemaal in jouw account kunnen, want soms zitten er nog oude werknemers in en je zou niet willen dat die op een dag iets kwaads in de zin hebben en jou als eigenaar van de pagina verwijderen. Dan kan je er niet meer in en is je pagina door iemand anders overgenomen.
Wil je meer weten over Facebook en de zakelijke toepassingen, zorg dan dat je me volgt door je aan te melden voor de social media tips. Meld je hieronder aan!
Op basis van een zeer recente ervaring heb ik een aanvullende tip voor je profiel, Marjolijn.
Wat was de situatie:
Eén van mijn vriendinnetjes (ook ondernemer) zat vast op St. Maarten … Gelukkig kreeg ze het relatief snel voor elkaar om mij toegang tot al haar wachtwoorden te geven. Zodat ik haar klanten kon informeren en via haar FB-profiel ‘iedereen’ laten weten dat ze in orde was.
Inloggen op FB ging – natuurlijk – prima. En toen werd er een bevestigingscode naar háár mobiele telefoon gestuurd. Einde oefening …
Ik moet het zelf ook nog regelen, maar: zorg dat ook iemand anders toegang tot je profiel heeft EN kies bij je instellingen voor een (meer) praktische manier om een nieuwe inlog te bevestigen.
Dank je wel Renée voor je aanvulling. Wanneer je iemand beheerder maakt, heb je dit probleem ondervangen, want dan maak je gebruik van je eigen inlog en instellingen. Maar als iemand zijn of haar persoonlijke inlog afgeeft, dan kan dat inderdaad gebeuren. Vandaar dat het handiger is om iemand de rol van beheerder te geven.
Even weer een reminder van de vereisten voor Facebook.
Ik gooi er even een mening in: hoewel Facebook heel strenge regels heeft ten aanzien van content, zie ik ook regelmatig voorkomen dat Facebook zelf af en toe een dubbele moraal hanteert. Zeker als het gaat om maatschappelijke onderwerpen. Je vraagt je dan af wat daar de intentie achter is.
Het beleid van Facebook is zeker niet altijd even duidelijk, Esther. Ik noem dat vaak de ‘ondoorgrondelijke krochten van Facebook’.
Eigenlijk heel logisch allemaal. Je moet je gewoon netjes gedragen. En alles is inderdaad net zo als in het ‘echte’ leven: op je werk deel je met mate privé dingen, en in je privé leven deel je met mate zakelijke dingen. Wel een goede tip om een extra beheerder aan te stellen (voor de zekerheid). Even een vraagje: zitten er ook nadelen aan voor deze extra beheerder? Als hij/zij er verder niets mee hoeft (alleen als back-up) dan heeft hij/zij er toch geen ‘last van’? Of toch wel? Ik hoor het graag.
Dank je wel Inge voor je reactie. Wanneer je een beheerder aanstelt heeft hij/zij er in principe geen ‘last’ van. Wel moet diegene dan de instellingen zo aanpassen dat hij geen meldingen krijgt van de acties die er op de pagina plaatsvinden.
Oké, dank je wel voor de tip Marjolijn.
Graag gedaan, Inge.