Hoe moet je communiceren? Voor jou misschien een vraag, voor mij inmiddels een weetje. En waarom deel ik deze ‘oude’ informatie met jullie als ‘moderne’ social media adviseur? Om de doodsimpele reden, dat communiceren communiceren blijft! Of je nu rechtstreeks tegen met elkaar praat, mond tot mond, via de geprinte media, radio/televisie of via het Internet.
Als kind ga je van geluiden maken via brabbelen en woordjes leren, naar zinnen creëren. Als het goed is, wordt dat begrijpelijke taal, waar je iemand iets vraagt, vertelt, informeert etc. Dat geheel noemen we communiceren. Maar waarom is dat belangrijk? In deze 3 tips vertel ik het je.
Blablabla
De eerste tip, die ik geef, komt bij mij uit een ver verleden. Ik had een leraar biologie, die heel veel vertelde, maar nooit to-the-point was. Geen idee waar die goeie man het over had en wat hij wilde zeggen. Wat gebeurde daardoor? Ik had geen flauw benul wat ik moest leren, wat de belangrijke punten waren, wat zijn boodschap was! Er was heel veel ruis op de lijn. En dat was grappig genoeg het eerste dat ik leerde van dr Anne van der Meiden toen ik Massacommunicatie en PR aan de Universiteit van Utrecht studeerde.
Als er ruis is tussen de zender en de ontvanger, komt de boodschap niet aan!
Tip 1: Wees duidelijk wat je wilt zeggen.
Het klinkt zo makkelijk, maar geloof mij. Hoe vaak komt het niet voor dat je niet precies weet wat de ander van je wil? En hoe vaak vraag je om verduidelijking?
Oor en weder-oor
Het is belangrijk dat je goed luistert en daar de tijd voor neemt. Het scheelt ongelofelijk veel tijd als je exact begrijpt wat de ander zegt, zodat je dat in een actie kan omzetten. Als je iedere keer weer terug moet komen om te vragen wat hij of zij bedoelde is naast tijdrovend soms ook irritant. Hoor en wederhoor!
Het is heel menselijk om meteen in je eigen gedachten te schieten en daardoor te horen wat je wilt horen (selectief gehoor). Dat is vaak niet hetzelfde wat er gezegd wordt. Schakel je eigen gedachten uit en neem letterlijk een open houding aan. Door hardop luistergeluiden te maken (hummen etc.) zorg je voor jezelf dat je bij de les blijft en de ander hoort dat je attent aan het luisteren bent.
Geduld is een schone zaak!
Als je de zender bent, kijk goed of de ander met vraagtekens in zijn ogen staat. Lichaamstaal vertelt je een heleboel. Als je niet in de gelegenheid bent om diegene aan te kijken, vraag dan om bevestiging en laat ze de boodschap eventueel herhalen. Puur om te weten of je duidelijk bent geweest.
Als je de toehoorder bent, zorg dat je het snapt. Stel vragen, vraag ook door en vat de inhoud kort samen en vraag om bevestiging.
Tip 2: Luisteren en horen!
Luister naar je klant, je opdrachtgever, je partner, je publiek of doelgroep. Geef gehoor aan hun boodschap.
Welk pad?
Het is een mooi resultaat als je beide tips al (on)bewust doet, maar weet je welk doel je voor ogen hebt met het gesprek? Ben jij de regisseur van het gesprek of laat je je afleiden tijdens de discussie. Belangrijk is om 3 elementen bij iedere communicatie goed in de smiezen te houden: inhoud, proces en relatie.
– Bij inhoud is het zaak dat je goed weet wat er besproken wordt.
– Het proces bepaalt hoe het gesprek verloopt.
– En de relatie geeft aan hoe de verhoudingen onderling liggen. Als het gesprek niet lekker loopt, probeer er dan wat humor in te brengen.
Blijf op het rechte pad!
Check deze 3 zaken regelmatig tijdens een gesprek en stuur bij indien nodig. Een zijpad inslaan is af en toe nodig, maar kom terug op je pad. Zorg dat je doelgericht blijft.
Tip 3: Houd je doel in de gaten!
Social media
Dus waarom deel ik deze ‘oude’ informatie met jullie als ‘moderne’ social media adviseur? Om de doodsimpele reden, dat communiceren communiceren blijft! Of je nu rechtstreeks met elkaar praat, mond tot mond, via de geprinte media, radio/televisie of via het Internet. De principes zijn hetzelfde. De overeenkomst blijft dat je een doel hebt, een doelgroep en een boodschap.
Hoe je de verschillende media inzet varieert wel. Ieder medium heeft zijn eigen karakteristieken en het is daarom zaak dat je weet waar jouw doelgroep aanwezig is. Je kan natuurlijk met hagel schieten, maar gericht schieten is in de meeste gevallen doeltreffender.
Hoe zorg jij dat je boodschap bij de lezer goed overkomt? Laat je me dat weten in een reactie hieronder?
In mijn blogs zal ik verdieping geven aan de hand van de CO-METHODE.
De CO-METHODE bestaat uit 5 pijlers:
1. Communicatie
2. Connectie
3. Content
4. Co-creatie
5. Combinatie
In deze blogs zal ik tips en trics met je delen en je inspireren!
Voor actuele ontwikkelingen op het gebied van social media kan je mij volgen op Facebook .
Hoe ik zorg dat mijn boodschap goed overkomt? Op social media?
Anders dan bij live ontmoetingen ontbreken de zaken die je noemt bij tip#2.
Ik, als zender, kan dus alleen maar zorgen dat ik schrijf vanuit wat Els aangeeft.
Op een manier die, anders dan bij jouw biologieleraar, wél to-the-point is. 😉
Als een lezer reageert, kun je natuurlijk gaan verduidelijken.
Dus dat is nog iets waar ik rekening mee hou: het stimuleren van reageren via de Call to Action.
Het laatste wat ik dan nog regelmatig doe: herhalen. Dus niet (alleen) letterlijk dezelfde boodschap nog een keer de wereld insturen. Maar ‘de boodschap’ anders verpakken. Vanuit een ander gezichtspunt beschrijven. In een andere vorm gieten.
Of enige creatieve combinatie daarvan. 🙂
Als jij tips hebt over wat ik nog meer of beter kan doen, dan hoor/lees (en implementeer) ik die graag!
Een samenvatting geven met de essentie aan het eind helpt ook!
Door mij te verdiepen in de doelgroep en mijn doel helder voor ogen te hebben.
Heel goed Els, hoe scherper je je doelgroep voor ogen hebt, des te beter zal je de juiste mensen bereiken. Werk jij met een ‘persona’?