De vraag: “Waarom is een bedrijfspagina op Facebook nodig?”, krijg ik regelmatig van klanten te horen. Het is allereerst handig om op een rijtje te hebben wat de verschillen zijn tussen een Facebook profiel (persoonlijk) en zakelijke Facebookpagina. In het vervolg heb ik het over een profiel voor je persoonlijke account of over een pagina voor je zakelijke bedrijfspagina op Facebook.

De grootste verschillen tussen persoonlijk en zakelijk

1. Op een persoonlijk Facebook profiel mag je volgens de voorwaarden van Facebook geen zakelijke berichten delen. Je loopt het risico dat je account wordt geblokkeerd en dat wil je echt niet. Je mag natuurlijk wel af en toe een zakelijk bericht posten op je persoonlijke profiel. Facebook let op de naamstelling van je privé profiel. Als dat niet uit een voor- en achternaam bestaat of een bedrijfsnaam als toevoeging heeft, kan het zomaar gebeuren dat je geblokkeerd wordt. Om een bedrijfspagina te starten, heb je wel een persoonlijk Facebook profiel nodig. Als dat geblokkeerd is, kan je daar dus ook niet meer bij!

2. Hoe herken je een persoonlijk profiel of een bedrijfspagina. Bij een Facebook profiel staat een knop: ‘Vriend toevoegen’. Terwijl er bij een Facebookpagina de knop ‘Vind ik leuk’ staat. VInd ik leuk

Het wordt om die reden ook wel een ‘fanpage’ genoemd. Dit is de makkelijkste manier om te zien op wat voor pagina je bent beland.

3. Op een bedrijfspagina kan je een onbeperkt aantal volgers hebben, terwijl dat op je profiel beperkt is.

De voordelen van een bedrijfspagina

4. Op je zakelijke pagina kan je heel veel informatie kwijt over je bedrijf. Niet alleen de locatie (handig omdat klanten dan kunnen inchecken), maar ook al je producten, diensten, weggevers, acties en evenementen. Je moet het zien als één grote reclamefolder waar je ongelimiteerd gratis je bedrijf kan promoten! En je kan het ieder moment aanpassen, wijzigen zonder ervoor te hoeven betalen. Hoe mooi is dat!

Facebook pagina elementen

5. En het allermooiste is dat de bezoekers van jouw pagina jou gaan promoten, omdat ze aangeven dat ze jouw berichten, acties, nieuwtjes etc. ‘leuk vinden’. Dit wordt dan weer in hun netwerk gezien. Zo gaat het digitaal viraal.

6. Op je pagina kan je berichten van tevoren inplannen. Je hebt dus de mogelijkheid om heel veel content tegelijkertijd klaar te zetten, maar het druppelsgewijs zichtbaar te maken.

7. Het is alleen mogelijk om via je bedrijfspagina betaald te adverteren. Facebook heeft een heel geavanceerd systeem om heel gericht je doelgroep te kunnen bereiken. Met name nieuwe contacten, die wel aan de voorwaarden voldoen die jij opgeeft. Het is dus heel belangrijk dat je weet wie je doelgroep is, waar ze in geïnteresseerd zijn en wanneer ze op Facebook aanwezig zijn.

8. Als je meer dan 30 volgers hebt op je zakelijke pagina, krijg je inzage in de statistieken van je pagina. Hiermee kan je zien wie er op je pagina komt, zoals demografische informatie over leeftijd, geslacht en land. Wanneer ze de pagina bezoeken, welke berichten het goed ‘doen’, het bereik (hoeveel mensen je bericht hebben gezien), de betrokkenheid en nog veel meer.

Statistieken Facebook page

9. Wanneer mensen een soortgelijke pagina ‘liken’, dan geeft Facebook suggesties aan ze dat jouw pagina misschien ook interessant is voor hem of haar. Zo word je vindbaar op Facebook.

10. Een pagina hoeft niet alleen door jou beheerd te worden, want je kan ook andere mensen benoemen om je te helpen, mits ze zelf een persoonlijk profiel hebben op Facebook. Deze personen kan je verschillende paginarollen geven met verschillende toegang, zoals beheerder, redacteur, moderator, adverteerder, analist of livebijdrager. Zo kan je verschillende taken uitbesteden als je dat zou willen.

Nog een paar tips

De bedrijfspagina biedt nog veel meer mogelijkheden, waarvan ik je hier een paar zal noemen als tip.

a. Je kan marktonderzoek doen op je eigen pagina door je fans om hun mening te vragen of om ze vragen te stellen.

b. Je kunt verwijzingen maken naar je website, je blogs, of je andere sociale platformen zoals, Twitter, Instagram en LinkedIn.

c. Je kunt aankondigingen doen van je nieuwe producten, evenementen, acties en je fans ervoor uitnodigingen.

d. Foto’s en video’s doen het ook altijd goed, zeker als bepaalde personen duidelijk in beeld staan. Dat staat ongeveer garant voor een ‘like’ op je bericht

Zo zijn er nog heel veel redenen om een Facebookpagina op te zetten, zodat je je kunt profileren, mensen naar je website kunt trekken en in gesprek kunt gaan met je (potentiële) klanten.

Workshop Facebook zakelijk voor beginners

Als je nu als ondernemer genoeg redenen hebt gelezen en het idee hebt om een bedrijfspagina op Facebook te beginnen of je hebt er al één wat zou je dan (nog) willen leren?

Binnenkort organiseren Esther Vree (Your Social Eye) en ik, Marjolijn Cohen (Connect-en-co) weer hoe je een succesvolle Facebookbedrijfspagina kan neerzetten. Deze workshop Facebook zakelijk voor beginners is een heel praktisch opgezet training, waar je met je laptop meteen aan de slag gaat.

Ik ben erg benieuwd naar wat jij zou willen leren tijdens zo’n workshop! Laat je me het weten in een reactie hieronder en wie weet nemen we jouw onderwerp mee in de workshop.

Pin It on Pinterest

Share This